Eettisyys ja vaatimusten- mukaisuus

Osana Veoliaa pidämme eettisesti kestävää toimintaa erittäin tärkeänä, ja se on olennainen osa toimintaamme. Tarjoamme työntekijöillemme ja myös ulkopuolisille tahoille mahdollisuuden raportoida huolenaiheistaan käyttäen Whispli -verkkoportaalia tai Whispli Voice -puhelinpalvelua, jotka varmistavat pääsyn sisäiseen Whistleblowing- ilmoituskanavaamme.

Osana Veolia-konsernia Veolia Water Technologies pyrkii edistämään ja ylläpitämään konsernin yhteisiä arvoja. Monimuotoisessa ja jatkuvasti muuttuvassa maailmassa pidämme eettisyyttä keskeisenä osana jokapäiväistä toimintaamme. Käytössämme on ohjeita ja työkaluja, jotka toimivat viitekehyksenä kaikille työntekijöille ja ulkopuolisille osapuolille, mahdollistaen arvojemme mukaisen vastuullisen toiminnan yhtiötä ja sen sidosryhmiä kohtaan. Veolian ydinarvoja ovat vastuullisuus, solidaarisuus, kunnioitus, innovaatio ja asiakaslähtöisyys.

Näiden arvojen tunnetuksi tekemiseksi ja ylläpitämiseksi Veolia julkaisi vuonna 2004 ”Eettisen Oppaan”, joka tarjoaa yhteisen viitekehyksen työntekijöille ja ulkoisille sidosryhmille. Oppaassa kuvaillaan, millaista viiden peruspilarin mukaista päivittäistä toimintaa Veoliassa edellytetään. Se toimii eettisen toiminnan mittapuuna, ja sen valvonnasta vastaa riippumaton eettinen toimikunta. Työntekijöitä ja ulkopuolisia tahoja kannustetaan ilmoittamaan huolenaiheistaan Veolian eettisen ilmoitusjärjestelmän Whisplin kautta. Järjestelmä takaa anonymiteetin sekä ilmoittajalle että asianosaiselle.

Ethics and compliance diagram in Finnish

Yhteydenotto Veolian eettiseen toimikuntaan

Whistleblowing mahdollistaa anonyymin ilmoituksen epäeettisistä ja laittomista toimista sekä muusta toimintaperiaatteidemme ja arvojemme vastaisesta käytöksestä. Vuonna 2021 perustettu Whispli on eettisiin asioihin liittyvä alusta. Osana jatkuvaa toimintamme parantamista Whispli Voice perustettiin vuonna 2023. Se on erillinen vihjepuhelin, jonka tarkoituksena on parantaa sisäisen whistleblowing-alustamme saavutettavuutta. 

Whisplin ja Whispli Voicen kautta kaikki työntekijämme ja ulkopuoliset tahot voivat ilmoittaa huolenaiheistaan ja väärinkäytöksistä. Kaikkien em. puhelinpalvelun tai alustan kautta tehtyjen ilmoitusten tulee koskea vakavia rikkomuksia Veolian eettisiä periaatteita ja arvoja vastaan. Lisäksi ilmoitusten tulee olla tehty hyvässä uskossa ja perustua faktoihin ja yksityiskohtiin. Tarvittavien tietojen puuttuminen saattaa estää eettistä toimikuntaa tutkimasta tapauksia. Mikäli sinulla on tiedossa  eettinen tai vaatimustenmukaisuuden loukkaus, ota suoraan ja luottamuksellisesti yhteyttä eettiseen toimikuntaamme klikkaamalla alla olevaa linkkiä.

Osana Veoliaa pyrimme luomaan vahvan sisäisen eettisen kulttuurin, joka perustuu yhteisiin arvoihimme. Kaikilta työntekijöiltämme odotetaan näiden arvojen sisäistämistä ja noudattamista. Tähän liittyen olemme ottaneet käyttöön ilmoituskanavan, jota valvoo itsenäinen eettinen toimikunta, ja jonka kautta voidaan käsitellä eettiseen toimintaan ja vaatimustenmukaisuuteen liittyviä huolenaiheita. Tämä järjestelmä täyttää Ranskan yleistä järjestystä koskevan lainsäädännön vaatimukset, ja sitä voivat käyttää sekä sisäiset että ulkoiset ilmoittajat.



Antonin Muret

Chief Compliance Officer, Veolia Water Technologies

HUOM! . Kaikkien ko. puhelinpalvelun tai alustan kautta tehtyjen ilmoitusten tulee koskea vakavia rikkomuksia Veolian eettisiä periaatteita ja arvoja vastaan. Lisäksi ilmoitusten tulee olla tehty hyvässä uskossa ja perustua faktoihin ja yksityiskohtiin.

  • väitettyjen rikkomusten sijaintipaikka
  • asianosaiset henkilöt
  • kuvaus väitetystä epäeettisestä käytöksestä

ilman näitä tietoja eettinen toimikunta ei voi tutkia tapauksia.